Content Management Systeem (CMS)

Alles op een plek, het Content Management System (CMS)

Een Content Management System, ook afgekort als CMS, is een webapplicatie of interface die kan worden toegevoegd aan uw site. Via een CMS kan de content (tekst) van individuele webpagina’s, de online winkel of de hele website aangepast worden. Naast aanpassingen aan de content van een website kunnen ook bepaalde applicaties of pagina’s via het CMS worden toegevoegd en kunnen afbeeldingen worden gewijzigd, toegevoegd of verwijderd.

Het CMS

Door middel van zogenaamde ‘creation en/of modification’ tools is het mogelijk de site aan te vullen of te updaten zonder gebruik te hoeven maken van programmeurs en coderen; het CMS doet dit automatisch, zodat u makkelijk kunt werken met een gebruiksvriendelijke interface. Zo kunt u bijvoorbeeld bij webshops zeer gemakkelijk prijzen van producten en/of diensten aanpassen, u kunt blogs schrijven of u kunt zelf de SEO per pagina aanpassen.

Het CMS voegt tevens allerlei opties en functies toe aan uw website om de ‘digital content’ van uw site makkelijk toegankelijk te maken. Het laten indexeren is een van deze opties. Door het indexeren is het mogelijk snel door uw website te “bladeren” op zoek naar verschillende gegevens, die u in een zoekbalk aangeeft. Deze optie kunt u natuurlijk ook toevoegen aan uw live website, zodat klanten hier gebruik van kunnen maken.

De feedback is uw vriend in het CMS

Eén van de belangrijkste zaken voor een succesvolle bedrijfsvoering is het verzamelen van feedback en informatie. Door de terugkoppeling met klanten kan informatie worden vergaard over wat zij willen, op welke tijden en dagdelen klanten actief zijn en naar het soort producten en/of diensten dat in bepaalde seizoenen of periodes wordt gezocht.

Mode, zoals aangeboden door kleding sites als Zalando of Wehkamp, is zeer seizoensgevoelig. Hier zie je dat een website compleet wordt aangepast aan de tijd van het jaar. Items waar in een bepaald jaargetijde veel vraag naar is, worden groot en duidelijk aangegeven op de voorpagina.

Het is dus van groot belang om informatie over wat bezoekers op uw webpagina’s of in uw webwinkel doen, te verwerken en te gebruiken. Via de interface van een CMS kunnen deze gegevens worden omgezet in grafieken en tabellen, die u nieuwe inzichten kunnen geven in de behoeftes van uw (potentiële) klanten. Er kan precies worden bekeken naar wat er wordt gezocht, rond welke tijden, hoe een gebruiker zich over de site heen “beweegt” en nog veel meer. Dit is cruciale bedrijfsinformatie, die u permanent in staat stelt uw site of shop te optimaliseren en als onderneming beter in te spelen op de markt.

Tevens kunt u een applicatie in het CMS inbouwen, waarop bezoekers in kunnen loggen en zo dus een account op uw website hebben. Hierdoor krijgt u de mogelijkheid om per klant informatie te verschaffen, waar deze gebruik van maakt, hoe vaak en wanneer. Met deze informatie kunt u bijvoorbeeld aanbiedingen sturen rond bepaalde tijden dat u weet dat een klant minder actief is op uw website, om zo de klant terug te krijgen.

“What is the shortest word in the English language that contains the letters: abcdef? Answer: feedback. Don’t forget that feedback is one of the essential elements of good communication.”

– Anonymous

Controle op de site, door CMS

Om te zorgen dat niet iedere bezoeker alle delen van uw site kan zien, kunt u als administrator een ‘userinterface’ toevoegen aan de site. Dit betekent dat gebruikers zich kunnen aanmelden en zo kunnen inloggen op uw webshop of -site om verdere (digitale) content te zien of een bestelling te doen. Op die wijze kan ook het gebruikerspatroon van individuele bezoekers worden gevolgd en bijvoorbeeld klanten, die voor wat langere periodes de website of -winkel niet hebben bezocht, via een persoonlijke e-mail met een speciale actie of anderszins worden aangespoord om weer eens ‘op bezoek’ te komen.

Kortom CMS is dé webapplicatie om uw website of -shop te bewerken en informatie te verzamelen over uw gebruikers en met de verwerking daarvan uw klanten beter te bedienen.


Adresgegevens

Mediaverse
Daalakkersweg 2.182
5641JA Eindhoven

Contactgegevens

Mobiel: +31 6 53779761
Contact: +31 85 009 1205
Diensten: +31 85 009 1206
E-mail: info@mediaverse.nl

Bedrijfsgegevens

bank: ABN AMRO Bank N.V.
rekening: Mediaverse
iban: NL 93 ABNA 0536 5042 37 
bic: ABNANL2A   
btw: NL857545735B01
kvk:68676352

 

Contact

Alle velden met een * zijn verplicht.