Logo & Illustraties

Associatie door logo’s

Logo’s, symbolen, of het minder vaak genoemde synoniem ‘beeldmerken’, hebben al een geschiedenis van duizenden jaren. Een logo kan van alles zijn; een afbeelding van iets, een woord/tekst, een nietszeggende abstracte tekening of een symbool. Een logo wordt pas echt een logo, wanneer de associatie met het bedrijf overduidelijk is.

Neem bijvoorbeeld de gele ronde 'M' naast de snelweg, de gele zeeschelp met rode randen of de appel met een hap eruit. Met alleen het logo en zonder ook maar iets van een woord te zien, weet u al waarvoor of voor wie het staat. Dit is wat een logo is.

Logo design, een ontwerp voor de doelgroep

Door een logo komt er in één oogopslag een associatie met een bedrijf tot stand. Als we terugkijken naar de geschiedenis van bekende logo´s, valt meteen op dat de logo´s vroeger ingewikkelder en drukker waren dan tegenwoordig. De logo´s van nu zijn veel strakker. Dit komt doordat de wereld om ons heen steeds drukker wordt en een kort, maar krachtig logo beter wordt onthouden.

Het logo geeft de eerste indruk van een bedrijf. Het is daarom cruciaal dat het logo op zo een manier is ontworpen dat het de juiste doelgroep voor een bedrijf aanspreekt. Wanneer een persoon een logo ziet, moet diegene een duidelijk beeld hebben van de onderneming. Een goed logo maakt een bedrijf!

Welke logo’s of ontwerpen zijn er?

Een bedrijf kan verschillende soorten logo’s hebben die gebruikt kunnen worden op verschillende plekken. Zo kunnen automerken voor reclame een ander logo gebruiken dan dat zij op de auto zelf gebruiken.

Beeldmerk

Een beeldmerk was vroeger een synoniem voor logo, maar in de loop-der-tijden is het meer gaan staan voor een aparte groep in de logo’s. Het staat gaat nu bij een beeldmerk om de letterlijke betekenis van het merkwoord, om te zetten tot het design ervan in een logo of symbool. Neem het voorbeeld van Shell, het logo van Shell is een versimpeld ontwerp van een zeeschelp. Of neem het logo van Puma, welke ook op het dier, de poema, lijkt. Dit noemen we beeldmerk.

Logotype of woordmerk

Woordmerken nemen vaak de naam van het bedrijf op in het logo. Het gaat bij deze logo’s echt om het woord zelf. Het lettertype van verschillende woordmerken is natuurlijk anders, er kan worden gespeeld met kleuren, maar een woordmerk heeft niet een bepaalde vorm die op iets lijkt.  Voorbeelden zijn Coca-Cola, Philips of Kellogg’s.

Lettermerk

De logo’s van lettermerken zijn vaak erg simpel en bestaan, zoals de naam al aangeeft, alleen uit een combinatie van een paar letters. Deze zijn vaak strak, duidelijk en kort. Voorbeelden zijn logo’s van de NOS, H&M, HP en IBM

Monogram

Monogrammen lijken erg veel op lettermerken, maar zijn toch verschillend. Bij monogram logo’s lopen de letters in elkaar over en wordt er zo, soms, een bepaalde vorm gecreëerd. Bedrijven met een monogram logo zijn de Albert Heijn, Louis Vuitton en Chanel.

Embleem

Embleem logo’s komen in verschillende soorten en maten. Je hebt ronde emblemen, schild emblemen, vliegtuig achtige emblemen. Voorbeelden zijn de logo’s van Porsche, Saab, Alfa Romeo, en Lamborghini.

Zegel of stempel merk

Stempelmerken hebben simpel gezegd het ontwerp of geven het gevoel van een stempel. Douwe Egberts heeft een stempelmerk, zo ook Koopmans en C&A.

Mascotte

In logo’s worden ook vaker mascottes gebruikt. De leeuw van ING en de krokodil van LaCoste zijn hier voorbeelden van.


Adresgegevens

Mediaverse
Daalakkersweg 2.182
5641JA Eindhoven

Contactgegevens

Mobiel: +31 6 53779761
Contact: +31 85 009 1205
Diensten: +31 85 009 1206
E-mail: info@mediaverse.nl

Bedrijfsgegevens

bank: ABN AMRO Bank N.V.
rekening: Mediaverse
iban: NL 93 ABNA 0536 5042 37 
bic: ABNANL2A   
btw: NL857545735B01
kvk:68676352

 

Contact

Alle velden met een * zijn verplicht.